Wiersze z Google o miastach

Czas czytania w minutach:2

Bardzo popularny blog ostatnio to Wiersze z Google. Pomysł jest prosty – wystarczy w okno wyszukiwarki wpisać słowo, a poniżej wyświetlą się najczęściej wyszukiwane frazy zawierające to słowo. Czasem wychodzą naprawdę ładne wiersze, np. z dzisiaj:

wiersze z Google

W deszczowy dzień…
W deszczowy dzień ulicą szedł.
W deszczowy dzień ulicą szedł spotkałem go cholerny pech.
W jeden deszczowy dzień…

Dzieje się tak dzięki algorytmowi, który na podstawie tego, co wyszukują inni ludzie próbuje nam pomóc i podsuwa najbardziej popularne frazy. Przy okazji możemy zobaczyć co nam jako społeczeństwu siedzi w głowach i jakimi posługujemy się stereotypami. Przeczytałem gdzieś, że firma nie ingeruje w automatyczne podpowiedzi, wycina jedynie przekleństwa i mowę nienawiści dlatego to w miarę obiektywny obraz.

Postanowiłem sprawdzić, co ludzie myślą o polskich miastach, z  czym je w ogóle kojarzą, w jakim będą pojawiać się kontekście i jakie pojawią się stereotypy. W tym celu wpisałem „[miasto] jest”. Oto efekty:

Kraków Google

Kraków jest nasz
Kraków jest przereklamowany
Kraków jest niebezpieczny
Kraków jest ważnym ośrodkiem naukowym kulturowym i przemysłowym

 

Gdańsk Google

Gdańsk jest większy od Łodzi
Gdańsk jest portem
Gdańsk jest kluczem od wszystkiego
Gdańsk jest portem od

 

Łódź Google

Łódź jest brzydka
Łódź jest piękna
Łódź jest
Łódź jest piękna choć tu nie Hollywood ani Broadway

 

KAtowice Google

Katowice są nasze
Katowice są największym miastem wyżyny krakowsko-częstochowskiej
Katowice są niebezpieczne
Katowice nie są stolicą Śląska

 

Poznań GooglePoznań jest z ciebie dumny
Poznań jest
Poznań jest zajebisty
Poznań jest piękny

 

Warszawa Google

Warszawa jest smutna bez ciebie
Warszawa jest stolicą Polski od
Warszawa jest smutna bez ciebie mp3
Warszawa jest zalana

 

Wrocław GoogleWrocław jest
Wrocław jest miastem filmowym
Wrocław jest piękny
Wrocław jest lepszy od Warszawy kwejk

Jeśli nie mieszkacie w żadnym z powyższych miast to wpiszcie swoje i sprawdźcie, z czym je kojarzą internauci. A jeśli pracujecie w wydziale promocji to traktujcie to jako codzienne, bezpłatne i obowiązkowe badanie opinii społecznej. Przy okazji narzędzi Google polecam też wpisać miasto i przełączyć się na widok zdjęć – to też bardzo dużo mówi o wizerunku miejsca.

Ostatnie wpisy

Archiwa