Żeby jakieś zachowanie stało się modne, potrzebna jest odpowiednia osoba, za którą podążą pozostałe. Pisał o tym Malcom Gladwell w „Punkcie przełomowym”. Gladwell nazywa takie osoby roznosicielami wirusa, zarażającymi daną ideą innych. To ma sens, na znanych ludzi patrzymy i naśladujemy, czasem nawet bezwiednie. Ostatnio czytałem, że biskupi zaczynają czuć się niekomfortowo w swoich 250 metrowych apartamentach i za przykładem nowego papieża zmieniają mieszkania na mniejsze. To własnie jest moda, przykład idący z góry, papież przecież żadnych formalnych ograniczeń nie wydał.
Za sprawą nowego papieża pojawił się również temat korzystania z komunikacji publicznej. Okazało się, że nawet znane osoby mogą jeździć autobusem i to jest zupełnie ok, nikomu nic się nie dzieje. Media na świecie podchwyciły temat i sprawdziły, kto jeszcze zamiast limuzyny wybiera autobus. Na razie lista jest krótka, ale moim zdaniem będzie się wydłużać. Gladwell pisał, że najpierw daną ideę propaguje garstka innowatorów, następnie idą za nimi „wcześni naśladowcy”, a potem reszta.
Enrique Peñalosa, były burmistrz Bogoty powiedział, że ocenia sukces miasta nie po tym, ile osób posiada samochód, ale ile bogatych ludzi jeździ komunikacją publiczną. Zobaczcie, kto z powszechnie znanych osób tak robi:
1. Tom Hanks – ostatnio jeździ do pracy na Broadwayu metrem i jak mówi jest pozytywnie zaskoczony, bo prawie nikt nie zwraca na niego uwagi – wszyscy wpatrują się w swoje smartfony.
2. Królowa brytyjska Elżbieta II – na ostatnie święta pojechała pociągiem. Zabawnie było czytać o zdziwieniu pozostałych pasażerów. Królowa pojechała pierwsza klasą i miała dla siebie cały przedział. Ale wciąż, wybrała pociąg a nie limo.
3. Katie Holmes – ona i kolejne dwie panie okazjonalnie korzystają z transportu publicznego. Ale na tyle często, by media o tym napisały.
4. Anne Hathaway
5. Drew Barrymore
6. Wspomniany wcześniej papież Franciszek I, który jako kardynał Jorge Mario Bergoglio jeździł komunikacją publiczną po Buenos Aires.
zdj. Huffington Post, Daily Mail, Wikipedia, Wikipedia, Wikipedia,